
 

 

FOREIGN AID TO THE MEDIA IN UKRAINE AND ITS IMPACT ON THE 

DEMOCRATIZATION PROCESS IN THE COUNTRY. 

by 

Yevgeniya Anatolievna Mussuri 

(Under the Direction of Lee Becker) 

 

ABSTRACT 

This study examines the impact of the international media assistance on the 

democratization of the press in Ukraine. Ukrainian government has been notorious for years for 

the suppression of the press and for censoring the content of the nation's media. Vital issues of 

the country, such as corruption, political and economic reforms, and opposition actions, have 

been ignored by the media because of the censorship. This study examines how Ukrainian online 

publications supported by the international donors differ from the unsupported media. Textual 

analyses shows that the supported online publications practice fair journalism and do not practice 

self-censorship, unlike the unsupported media that are under the governmental control. 

 

 

 

INDEX WORDS:  Media assistance, democratization, Ukraine, Eastern Europe, Internet 

publications, donor organizations, censorship, freedom of speech.  

 



INTERNNATIONAL MEDIA ASSISTANCE TO UKRAINE AND ITS IMPACT ON THE 

DEMOCRATIZATION PROCESS IN THE COUNTRY. 

 

by 

 

EVGENIA MUSSURI  

Specialist diploma, Tavria National University, Ukraine, 2001 

M.A. University of Georgia, 2005. 

 

 

A Thesis Submitted to the Graduate Faculty of the University of Georgia in Partial Fulfillment 

 

of the Requirements for the Degree. 

 

 

MASTER OF ARTS.  

 

 

ATHENS, GEORGIA, 2005. 

 

 

 

  

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2005 

Yevgeniya Anatolievna Mussuri 

All Rights Reserved 

 

 

 

 



THESIS ETD APPROVAL PAGE 

 

by 

 

EVGENIA MUSSURI 

 

 

 

 

 

Major professor:                Dr. Lee Becker 

 

Committee:                 William Griswold  
Hugh Martin 

  
 
Electronic Version Approved: 
 
Maureen Grasso 
Dean of the Graduate School 
The University of Georgia 
August 2005 

 
 
 

 

 

 

 

 



 IV  

 
 
 

Acknowledgment. 
 
 

I would like to especially thank my major professor, Dr. Lee Becker, who not only 

guided me through the process of writing my thesis but also has been my mentor and teacher. 

Many thanks to Dr. Griswold and Dr. Martin for their support and enthusiasm for this project.  

My thesis would not have been possible without Edmund Muskie Freedom Support Act 

Fellowship, which made my studies at the Grady College of Journalism and Mass 

Communication at the University of Georgia possible.   

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 V  

 

TABLE OF CONTENTS 

 

LIST OF TABLES AND FIGURES ...............................................................................VII 

CHAPTER 1.  

INTRODUCTION ..............................................................................................................1 

Statement of the problem.....................................................................................................1 

Media Landscape .................................................................................................................2 

Media in Independent Ukraine.............................................................................................8 

Issue of political censorship...............................................................................................12 

The Most Publicized Murder. ............................................................................................13 

Foreign Money...................................................................................................................14 

The Main Players. ..............................................................................................................16 

United States Agency for International Development .......................................................17 

European Union. ................................................................................................................19 

Soros Foundation/International Renaissance Foundation..................................................21 

Canadian International Development Agency ...................................................................22 

Other international organizations.......................................................................................22 

CHAPTER 2.  

THEORETICAL FRAMEWORK. ...................................................................................24 

Free Media and Democracy. ..............................................................................................24 

Classification of Media Assistance....................................................................................30 

Research Questions and Hypotheses. ................................................................................35 



 VI  

CHAPTER 3 

METHODOLOGY. ..........................................................................................................37 

Study Design......................................................................................................................40 

 

CHAPTER 4 

FINDINGS.........................................................................................................................45 

Findings for RQ1 and H1...................................................................................................46 

Findings for RQ2 and H2...................................................................................................51 

CHAPTER 5 

DISCUSSION....................................................................................................................57 

BIBLIOGRAPHY ...........................................................................................................61 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 VII  

LIST OF TABLES 

TABLE 1....................................................................................................................64 

TABLE 2....................................................................................................................64 

TABLE 3....................................................................................................................64 

CHART 1 ...................................................................................................................65 

CHART 2 ...................................................................................................................66 

FIGURE 1 ..................................................................................................................67 

FIGURE 2 ..................................................................................................................68 

TABLE 4....................................................................................................................69 

TABLE 5....................................................................................................................69 

TABLE 6....................................................................................................................70 

FIGURE 3 ..................................................................................................................71 

CHART 3 ...................................................................................................................72 

 

 

 

 

 

 

 

 



 1  

 

 

 

CHAPTER 1 

INTRODUCTION 

Statement of the problem 

 

 Free and independent media are considered to be crucial to the growth of democracy 

because they give a more equal voice to citizens, expose corruption in government, and reinforce 

democratic practices. Ukraine, being a relatively new country, which became independent only 

13 years ago, could hardly ever enjoy the benefits of democracy. Being under the Soviet rule for 

about seven decades, Ukrainian media was as suppressed as the media of the rest of former 

USSR in the whole: the freedom of speech was not practiced and the expression of ideas other 

than promoting communism was prosecuted. Media’s only role was to propagate the ideology of 

the Soviet government. The status quo began changing during the rule of the first president of the 

Soviet Union, Mikhail Gorbachev, who declared the reform of the government and of the 

societal structure. 

Since 1991 financial aid has been provided to the media in Ukraine. Ever since the 

breakdown of the Soviet Union, Ukraine, due to its important geopolitical position, was 

receiving media grants and other forms of support from international donors. However few 

studies have been made to show the relationship between financial aid and its effect on the level 

of democratization in the country.  



 2  

 The purpose of this work is to study the forms of assistance the international donors 

provide in the field of media and to see how these contributions may have affected the process of 

democratization in Ukraine using the Internet field as an example. This study will focus on the 

programs of journalists training and on the effect of these training programs on the performance 

of a number of online publications.  

 The first part of the work gives a narrative of the changing structural environment of the 

media when Ukraine abolished its Communist regime and started to create democratic 

institutions. It also gives the description of the existing media programs sponsored by 

international donors. The second part focuses on the theoretical framework; here I draw a 

connection between the media assistance, development of the media and the role of journalistic 

training in the development process. Here I argue that the financial assistance to the media and 

journalism training in particular have had impact on Ukrainian media and Ukrainian political 

developments. The third part explains the methodology used to assess the effectiveness of the 

training programs. The fourth part analyses the effects of these programs through studying the 

Internet media outlets. Special attention is paid to the recent ‘Orange Revolution’ that occurred 

at the time of the latest presidential elections in the fall of 2004. The thesis ends in conclusions in 

the form of the discussion of the findings. 

 

Media Landscape. Brief history of the media situation in Soviet Ukraine. Glasnost. 

 

 During the communism era, the press played a vital role in maintaining the political and 

economic apparatus. Most of the publications had enormous circulations. And most of the adults 

were required to subscribe to the main newspapers. Not infrequently the Soviet citizens had to do 



 3  

that involuntarily – through automatic wage and pension deductions (Obermayer, 2000).  The 

two main media used for communism propaganda were newspapers and radio. The style of the 

reporting was quite different from the Western-style journalism. Such practices as fact checking 

or granting sides equal opportunities for expression were not carried out in the Soviet Union.  

The governmental sources give the often false information. Different points of view simply were 

not covered in the Soviet media. Journalism in the USSR did not have objectivism as a goal; all 

the materials were presented through the perspective of an author, who, most of the time, would 

talk about his or her attitudes to the events, rather than talk about the facts. This type of 

subjectivist reporting was widely practiced in the USSR, and the government only had to 

monitor that the journalists’ view corresponded to the ideology of the Communist party (Smaele, 

1999).  

There were two ways for a person to go into the journalist career, either after graduating 

from a five-year University program, or joining the editorial right after the high school and 

gradually working his or her way up. But no matter where the new journalists came from, they 

were all trained in Marxism – Leninism. The University degree program mainly focused on the 

Russian language, Russian literature, World literature, Foreign languages (the students had a 

choice primarily between three languages: English, German, and French), History of the 

Communist party, Philosophy and Political Economy. Usually the University instructors in 

journalism did not have any experience in the field. Nevertheless, the schools of journalism were 

rather prestigious, and it was very hard to enroll for the journalism program, as it was considered 

as a first and a right step into the bigger Soviet political arena.  

Throughout the entire period of Communism, ever since the time of the establishment of 

the first Soviet school of journalism in 1947 at the Moscow State University, to the late 1990s, 



 4  

the Universities across the territory of the USSR were training students according to this model. 

Consequently, the majority of the journalists working at the media outlets at present have not had 

access to the other approaches of journalism practice (Morrison, 94).  

All the media was state owned, therefore the quality and the character of the information 

pouring onto the citizens were controlled by a group of Communist politicians. However there 

were some attempts to resist the governmental control over information. The most successful 

way to present alternative source of information was through Samizdat, or self-published 

materials, of anti-Soviet content. Samizdat was usually printed on a cheapest paper in a format of 

a bulletin. Over the years Samizdat gained much popularity, but at the same time, the publication 

was harassed by the government. The international sources of information like Voice of 

America, BBC and others were hardly available to the Soviet citizenry, as the government 

jammed the radio frequencies and made it impossible to tune in.  

According to criticized and yet widely referred to work of Fred S. Siebert,  ‘Four 

Theories of the Press’ the Soviet-Communist theory is described as the system where the media 

played down everything negative about communism and at the same time played up everything 

negative in the democratic countries (Siebert, 1956). For example, the Soviet media did not 

emphasize accidents like train wrecks, ship sinking or the consequences of the natural disasters, 

simply because it would make the government look bad.  

One of the latest and biggest disasters silenced by the Communist party was the explosion 

of the nuclear reactor in Chernobyl in May, 1986. Chernobyl, which is usually referred to as the 

world’s worst nuclear disaster (BBC, 1987), is located only 110 miles north of Kyiv, the capital 

of Ukraine. However, the residents of the endangered zone and the rest of the Ukrainian 

population as well as USSR learned about this disaster and its possible health hazards only 



 5  

several weeks later, after the news was already spread in the rest of the world, first of all in the 

Scandinavian countries, which happened to have been considerably affected by the nuclear waste 

from Chernobyl. Only then the Soviet media addressed the issue of Chernobyl. And still the risks 

and losses were played down.  

It would be wrong to say that the ruling apparatus of the USSR was unaware of the 

breaches in the Soviet economic, political and environment protection systems. The numerous 

reforms implemented by successive general secretariats of the communist party were always 

intended to reduce the degree to which the USSR lagged behind the capitalist countries 

(Downing, 1994).  

The first attempts of the transformation of the media from Soviet into democratic began 

in mid 1980s, when Michail Gorbachev, the general secretary of the Communist party, declared 

glasnost, a term which stems from the Russian word “voice”. The concept stands for openness, 

transparency, and publicity. It was implanted in a comprehensive program of political, economic 

and social reforms. The Communist Party acknowledged the principles of glasnost at its party 

Convention in February, 1986 (Downing, 1994).   

But even though Gorbachev’s ideas concerning glasnost were radical, the proclamation 

of public openness was not revolutionary, but rather necessary. As John Downing said in his 

book ‘Transition, power, culture. Reflections on the media in Russia, Poland and Hungary’, the 

combination of economic and political crisis and deterioration of the Soviet system would 

inevitably lead to the breakdown of the system.  

It is a commonplace now that the Soviet bloc economies were at various levels of 
disarray and disintegration, some such as Poland and Hungary even running giant 
deficits with Western Balkans, and with not a single one evincing the dramatic 
growth-rates of earlier decades. The causes were multiple, and cannot be solely 
ascribed to bureaucratism, even through that was the overriding problem of the 
economic structure. Nonetheless, this economic stagnation was probably the 



 6  

primary cause of the collapse of the regimes even through it was mediated to the 
public in numerous ways (Downing, 1994).  
 

As was mentioned above, during the Soviet rule there were two main media to influence 

the citizens: radio and newspapers. It was only at the end of perestroika, when the Communist 

party began to seriously consider TV as a powerful tool for its ideology. Perestroika or 

restructuring was the term attached to the attempts (1985–91) by Mikhail Gorbachev to 

transform the stagnant, inefficient command economy of the Soviet Union into a decentralized 

market-oriented economy. Industrial managers and local government and party officials were 

granted greater autonomy, and open elections were introduced in an attempt to democratize the 

Communist party organization (Columbia Encyclopedia, 2005). And Gorbachev was among the 

first Soviet politicians who took advantage of this medium. He learned how to use the camera 

and appeal to the citizens directly. Noticing a camera in the hall, for example, Gorbachev would 

carefully orient himself toward it, a skill acquired by politicians worldwide. Glasnost at first was 

not a goal in its right, but a tool for democratization and political reforms that were supposed to 

strengthen the socialist system in the USSR (I. Zassoursky, 2004).  In reality, a freer, but still 

controlled press turned out to be the only helper Gorbachev had in his fight with the old school 

party communists (I. Zassoursky, 2004).  

 Gorbachev never intended to grant the press a truly independent status. Instead, similar 

to his predecessors, he regarded the media as instruments for mobilizing mass support, though in 

this case for the goals of perestroika. Consequently, the press under Gorbachev was still 

controlled, albeit the style of supervision changed from a confrontational to a cooperative 

relationship (Steinsdorff, 1994). 

For only about two years, the media enjoyed the freedom from the government and was 

able to freely fulfill its duties. But it became impossible for the press to achieve the status of free 



 7  

media because of both political and economic forces that were trying to get control over the 

media in order to gain advantages in their struggle for power and influence. The ‘honeymoon’ 

between 1989 and 1991, when journalists experienced unprecedented opportunities for reporting, 

was followed by an economic collapse triggered by the liberalization of the prices in January 

1992 and subsequent hyperinflation (McNair, 1994).  

When the Soviet Union fell apart, press control passed from the Communist party to local 

governments. Transfer of ownership was a two-step process. Soviet style worker cells took over 

at each publication when the party went out of business (FIEJ, 1996). But after a while it became 

apparent that the workers had neither the capital, nor the management and financial skills, to run 

publications. Newspapers were compelled to raise prices in order to compensate for the dramatic 

increase in production costs. Since wages dropped simultaneously, newspapers suffered a 

dramatic decline in circulation of about 70 percent (FIEJ, 1996). Just as significant, although less 

apparent, was the fact that there were no Western-type department stores, food supermarkets, car 

dealerships, or fashion boutiques that depend on considerable quantity of newspaper advertising 

to carry on their business (Trepper, 1996). At the same time, the production of consumer goods 

was – and still is – underdeveloped, so that advertising revenues did not provide a sufficient 

basis for the media’s economic survival. Therefore, most newspapers remained dependent on 

state subsidies. Since the government did not develop a general scheme of allocation, subsidies 

are granted selectively, often to secure or reward support (Trepper, 1996). 

As a consequence, many papers, which initially had been taken over by editorial 

collectives, were forced to look for financially potent sponsors. Unlike in many countries of the 

Eastern European Block, Ukraine managed to attract only a few western investors (Szilágyi, 

2004). Instead, the newly evolving oligarchs in Ukraine discovered the power of public opinion 



 8  

and started to supplement their financial empires with media empires. This scenario is not better 

than  governmental support, because almost all of the oligarchs regard the newspapers and other 

media as the means of influencing public opinion and eventually the overall political situation, as 

we  as government decision-making. In addition, the oligarchs developed very close business and 

often blood relationships with the governmental officials and therefore supported the government 

in their media (Szilágyi, 2004). 

 

Media in Independent Ukraine. 

 

For the last several years, from 2000 to 2004, years Ukraine has been on the blacklists of 

some international media watchdogs. Because of its high level of corruption, lack of the freedom 

of speech and stagnation of the reforms, which are vital for a democratization process, Ukraine 

has been a concern for the civil rights groups. 

  According to the Freedom House rating for the past several years, the degree of freedom 

of expression in Ukraine has been unalterably low. Since 1972 Freedom House has been 

publishing an annual assessment of the state of freedom in most of the countries, known as 

Freedom in the World.  

The Freedom House evaluates the freedom of expression and the status of the civil 

liberties based on a checklist of questions on political rights and civil liberties that are derived in 

large measure from the Universal Declaration of Human Rights. Each country is assigned a 

rating for political rights and a rating for civil liberties based on a scale of one to 7, with one 

representing the highest degree of freedom present and seven the lowest level of freedom. The 



 9  

combined average of each country’s political rights and civil liberties ratings determines an 

overall status of Free, Partly Free, or Not Free (see Table 1).  

According to the Freedom House rating, the USSR was not free from 1972 through 1989. 

In 1990 the situation slightly improved and the USSR got the status of partly free from 1990 

through 1991. After the collapse of the Soviet Union, Ukraine inherited and maintained its 

‘partly free’ status from 1991 through the present. The indicators though did vary during the last 

13 years from consistent number three in the 1991-1994, to consistent four in 2000 till 2003. 

However in 2003 Freedom House granted Ukraine with a new, ‘Not Free’ status in its Nations in 

Transit report (see Tables 2).  

In the latest 2004 Freedom House report published in 2005, the index of civil rights 

descended by one point from four  to three, which means that in 2004, the nation’s situation with 

civil rights was somewhat improved (see table 3).  

The improvement of the civil liberties can be attributed to the 2004 Presidential elections, 

the event that ended in a non-violent revolution, labeled as Orange Revolution, named orange 

after the color of the opposition (Freedom House report, 2005).   

Another monitoring organization, Reporters Sans Frontieres, placed Ukraine on the 138th 

place out of 166 in its third annual Worldwide Press Freedom Index in 2004. The report stated 

that a number of pro-opposition and foreign media professionals were censored during the 

October 2004 presidential elections; also, a number of physical attacks on journalists were 

reported (Reporters Sans Frontieres, 2004). In the same report, Russia is one step below Ukraine. 

And it is noteworthy that Russian president Putin is on the organization’s watch list for his 

suppressive ways to deal with the media.  



 10  

That is six places lower compared to 2003, when the organization positioned Ukraine on 

132nd place in its rating. In 2002, in the first report by Reporters Sans Frontieres Ukraine was on 

112th place.  

The Committee to Protect Journalists put Leonid Kuchma, who acted as a president of 

Ukraine from 1994 to 2004, on their list of Ten Worst Enemies of the Press in 1999 and 2001, 

together with the Russia’s president Vladimir Putin. According to the Committee’s report on the 

top ten offenders of the press, the Kuchma regime used tax and libel laws as instruments to 

suppress the freedom of expression (Committee to protect Journalists, 2001). Kuchma's 

government has stepped up its habitual censorship of opposition newspapers and increased 

attacks and threats against independent journalists.  The Committee’s list has not been compiled 

since 2002. 

Based on data drawn from the reports of the three above-mentioned organizations, one 

may come to a conclusion that Ukraine’s democratic situation deteriorated significantly during 

the period of only a couple of years.  

The overall level of corruption in the country reached its highest point during the rule of 

the president Kuchma. Ukraine has been reported to be in the top five most corrupt countries in 

the developed world for the last decade. Despite the fact that a real increase in corruption in the 

post-1991 is impossible to measure, both administrative corruption and state are considered 

endemic by a number of perceptions surveys. According to Transparency International 

Corruption Perception Index of 2005, Ukraine’s rating slipped from 86th position in 2002 to 

129th place in 2005 (www.transperancy.org).   

 According to the World Bank estimations, Ukraine’s blooming alternative or 

underground economy is likely to be about the same size as the official economy, and the annual 



 11  

sum of total bribes equals the country’s trade turnover for a two-month period. In a 2000 poll 

conducted in March 2000 by the Ukrainian Centre of Economic and Political Studies, over 60 

percent of private individuals confessed that they had bribed officials to receive services to 

which they are entitled by law (www.uceps.org.ua). However, these bribes included paying for 

the medical services, which are supposed to be free, but due to the low salaries in the state 

hospitals, such thing as free medical service is inexistent. (See chart 2).   

Because of the poor economic conditions in the country, corruption penetrated all the 

levels of human activity. Even the media is corrupt in a way. The lion share of the publications in 

Ukraine practice ‘ordered stories’, when a journalist takes money from the source to write a 

story, usually such materials are getting published without proper fact checking and without an 

adequate critical attitude. The sums that are paid for an ‘ordered story’ go untaxed, and may very 

well supplement the low salaries journalists make. Consequently this mode of work keeps 

journalists dependent on the publication and its editorial policy (Szilágyi, 2004).  

The infrastructure of the media in the independent Ukraine differs slightly from how 

media used to operate in the former Soviet Union. If at the time of the USSR it was a handful of 

political leaders who had the total control over the media, in post-Soviet Ukraine the system 

becomes more authoritarian.  

The media is also controlled by a small group of people, but they represent different 

business, or oligarchic, groups in Ukraine, or so-called clans. It is noteworthy that all of these 

clans are quite close in their interests to the former president Kuchma. In fact, Kuchma 

represented one such clan himself, and his prime minister from 2002 to 2004, Victor 

Yanukovich, who ran in the 2004 presidential elections, represents another clan. One more clan, 

for example, is headed by Kuchma’s son-in-law.  



 12  

All together there are four oligarchic groups in Ukraine, who by 2004 managed to gain 

control over most of the media in the country. All these clans are closely associated with the 

ruling party - Social Democratic Party of Ukraine United (SDPU-u) or the Labour Party. 

(Szilágyi, 2004). 

According to numerous reports compiled by international watchdogs, the Kuchma’s 

regime frequently used the fear tactics, unexpected raids at the editorials of the oppositionist 

media outlets by tax authorities or fire departments, to retain control over the media.  

On the whole, the snowballing result of the intimidation, economic dependence and the 

inconsistent state policies has created an atmosphere of excessive self-censorship.  

According to the survey of journalists, conducted in November 2002 by the Razumkov 

Center for Political and Economic Studies, among 727 Ukrainian journalists, over 60 percent of 

the journalists admit to practicing self-censorship on a regular basis (www.uceps.org). 

 

Issue of political censorship. 

 

 The development of the Ukrainian media between 1991 and 2004 can be divided into 

three stages. The first stage, from 1991 through 1994, can be characterized as fairly democratic, 

when media exploited the possibilities to publish different points of view and freedom of speech 

was highly practiced (Downing, 1994). The second stage lasted from 1995 through 1998. During 

that time the media was slowly getting under control of politicized oligarchic groups. At the 

same time, the cases of suppression of the freedom of speech were not widespread and occurred 

quite seldom. The situation changes in 1999, during the presidential election campaign. At that 

time the number of reports on suppression on the press skyrocketed and did not slow down after 



 13  

the elections. It is noteworthy that during the elections, the media practically avoided any 

negative comments about the acting government.  

Years following the 1999 presidential campaign were marked by Temniki, or the ‘the 

themes of the week’. Temniki are supposedly weekly instructions sent to the media from the 

Presidential Administration on how to cover specific political events and how much attention 

specific events should get from the media (Freedom House, Country Report, 2003). Temniki 

raised a big wave of criticism from international community. Many journalists particularly 

between 2002-2004 began openly protesting against the political pressure and against the use of 

Temniki in the newsrooms. Some of the opposing journalists formed independent union to fight 

for their rights (Freedom House, Country Report, 2003).  

 

The Most Publicized Murder. Tapes. 

 

One of the most thunderous and most publicized cases of journalism persecution was the 

murder of the editor of the Ukrainian on-line publication, Ukrainska Pravda (Ukrainian Truth), 

Heorgy Gongadze. Gongadze was publishing a number of critical investigative pieces on the 

acting government before he went missing in 2000. A month after his disappearance, his 

decapitated body was found in the woods not far away from Kyiv. For four years the case of 

Gongadze’s murder was under the investigation but with no significant results.  

Meanwhile, a former bodyguard of the president Kuchma, Mykola Melnichenko, who 

fled to the United States, said that he had hundreds of hours of recordings of president Kuchma 

conversations with other Ukrainian officials made secretly in the president’s office. The tapes 

revealed the corruption and the criminal character of the Kuchma regime. For example, on these 



 14  

recordings, Kuchma ordered the killing of the oppositionist reporter Gongadze weeks before the 

journalist went missing (Kyiv Post, 2001).  

Even though the authenticity of the tapes is still questionable, the opposition formed its 

main platform on these accusations and used the criminality of the acting government as a 

cornerstone of its political campaign.  

Gongadze’s case triggered numerous mass protests and oppositionist picketing. The name 

of Gongadze became a symbol of the obliterated and destroyed Ukrainian society. And dozens of 

the mass protests took place across Ukraine as a response against the ruling elite. These included 

attempts to block the Presidential administration together with the parliament and to erect tents in 

front of the governmental buildings (Kyiv Post, 2001). Many of these protests turned out to be 

futile; however they did attract some international attention. These protests obviously were 

preparations before the Orange Revolution of 2004. 

The Gongadze case stirred the public both domestically and internationally. The constant 

obstructions to the investigation of the murder case led to international criticism of Ukraine.  

 

Foreign Money. 

 

The Kuchma-Gate scandal dramatically damaged an already dented image of Ukraine.  

Both the scandal itself and the apparent unwillingness of the government to conduct a thorough 

investigation caused the country’s alienation by the international community.  

Even before the case of a journalist’s murder, Ukraine was sharply criticized by the 

Council of Europe for not observing the people’s civil liberties and for infringing on human 

rights. It was acknowledged that the acting government of Ukraine failed to meet the standards 



 15  

of the organization. Right after the 1999 presidential elections, which were declared to be far in 

violation of the international standards of fair election campaign, there was a formal initiative 

within the Council of Europe that proposed to suspend Ukraine’s membership. According to the 

2001 report prepared by the Council of Europe’s special committee called ‘Honoring of 

obligations and commitments by Ukraine’, it was recommended to expel Ukraine from the 

organization, all for the “repeated aggression against and continuing intimidation of journalists, 

members of parliament, and opposition politicians” (Council of Europe, 2001).  

No legal sanctions were taken against Ukraine, rather the same year of 2001, in its Action 

Plan for Ukraine, the Council of Europe made another attempt to urge Ukraine to apply its legal 

framework for the media and to encourage positive changes in the media culture of its officials 

and journalists (Szilágyi, 2004).  

The Council of Europe was not the only organization that openly stated its negative 

attitude towards the political scandal in Ukraine. OSCE marked the 2002 parliamentary elections 

as an improvement over the previous elections, but still not void of administrative abuses. The 

OSCE stated that the censorship and unequal access to the media were still used. Following the 

authentication of a secret recording in which President Kuchma is heard as approving of the 

clandestine sale of the "Kolchuga" early warning systems to Iraq; the U.S. Government instituted 

a temporary pause in new obligations of FREEDOM Support Act (FSA) assistance benefiting the 

central government of Ukraine.  

FSA – The Freedom for Russia and Emerging Eurasian Democracies and Open Markets 

Support Act pf 1992 authorizes assistance to the Independent States of the former Soviet Union 

(referred to as Eurasia). 



 16  

During the NATO summit in November, 2002, the second official language of the 

organization, French, was used to seat the participants at the round table. It is a rule that the 

participants are sat in alphabetical order. The use of French placed Kuchma a distance from the 

US president George Bush, as according to the French alphabet, Ukraine and the United States 

do not stand close to each other.  

The case of Gangadze’s murder began to appear in the reports of various international 

organizations, including Reporters sans Frontieres, the International Federation of Journalists, 

the International Press Institute, the Committee to Protect Journalists, the Organization for 

Security and Cooperation in Europe, and the World Bank Institute. It is important to mention that 

the Ukrainian media practically did not cover either Gongadze's case or the tape scandal with 

president Kuchma.  

At the same time, despite the fierce criticism of Kuchma’s regime and the strained media 

situation in Ukraine on the whole, the financial support to Ukraine continued to flow. The United 

States, together with the European Union remained the biggest donor to Ukraine.  

 

The Main Players. 

 

There are three main types of donors in the  media sector: governmental organizations such as 

USAID and Canadian International Agency for Development (CIDA), intergovernmental 

agencies represented by the European Union and UN agencies, and private foundations like 

Soros Foundation and Charles Mott Foundation. As a rule, the donor organizations have 

implementing partners who administer the programs. These administering organizations in their 

turn frequently hire another organization to realize the funded project. (See Figure 1). 



 17  

United States Agency for International Development (USAID). 

 

USAID is the government agency which provides economic development and 

humanitarian assistance to advance U.S. economic and political interests overseas.  USAID has 

been working in Ukraine since 1992, when the country became free and independent after the 

dissolution of the Soviet Union in late 1991. The United States is one of the largest bilateral 

donors to Ukraine. Other donors include the World Bank, the European Union, the United 

Kingdom, Germany, Canada, and the European Bank for Reconstruction and Development. 

The main areas of USAID activities in Ukraine are economic restructuring, health and 

social transition, democracy and governance. The biggest focus of the latter is supporting free 

media and civil organizations. The first two programs address health care, pension reform, anti-

trafficking programs, financial sector reform, budget reform, legal reform, agriculture, 

environment, and small business development (www.usaid.kiev.ua).  

According to the USAID official website in Ukraine, the democracy and governance 

program has five main components (www.usaid.kiev.ua). First is elections. The activities under 

this component are designed to make parties more responsive and accountable to citizens as well 

as to increase the participation of Ukrainians, particularly youth and women. USAID also 

focuses on fostering reform of the legal and regulatory framework. Second is independent media. 

The program helps independent media, supports advocacy initiatives to improve and uphold the 

legal and regulatory framework for media, strengthens legal defense for freedom of speech, 

improves the financial viability through business, marketing and financial management training, 

and increases the availability of quality news by supporting the production of news and 

information. Legal aid for media representatives also is provided. The third program is Rule of 



 18  

Law, in which USAID promotes the protection of citizen rights and supports limited advocacy 

and technical assistance programs to encourage judicial reform.  The fourth program is Civil 

Society and NGO Development.  Within this program USAID seeks to strengthen civil society 

organizations' (CSOs') advocacy to better protect and defend citizens’ interests and promote 

more transparent, accountable and responsive governance and improve CSOs’ professionalism 

through necessary trainings. Municipal Development/Local Government is the fifth element of 

the democracy and governance program. It focuses on improving the infrastructure of selected 

areas/cities in Ukraine. Also, the biggest focus of the USAID programs in Ukraine is the election 

campaigns parliamentary and presidential. In its budget justification in early 2004, the USAID’s 

prime goals for the media assistance program was to assure more credible and fair presidential 

elections in 2004 (www.usaid.kiev.ua). 

The annual budget of the USAID operations in Ukraine in 1999 was $203,540,000. From 

2000 through 2004, the USAID decreased this number to $94,339,000. The sum of the money 

requested for 2005 is $81,250,000. The decline in funding in 2004 is an intentional move; it is a 

first step toward the phase-out of FSA assistance to Ukraine in coming years. Altogether, from 

1997 through 2004, the USAID spent $1,346,892,000 on all its programs.  Approximately 

$86,778,000, or up to seven percent of all the money provided to Ukraine from 1997 through 

2004, was spent on the media assistance projects (www.usaid.kiev.ua). USAID in its work relies 

greatly on the local NGOs and CSOs both, the ones that were founded during the implementation 

of the USAID programs and the NGOs with experience in implementing assistance projects. The 

main partners of USAID in the country are the Eurasia Foundation, the Institute for Sustainable 

Communities (ISC), the Center for Ukrainian Reform Education, U.S.-Ukraine Foundation, The 

American Bar Association’s Central & Eastern Europe Law Initiative (ABA/CEELI), Indiana 



 19  

University, the National Democratic Institute (NDI), the International Republican Institute (IRI), 

Internews Network, and Development Associates, Inc (see Figure 2).  

The info on the main implementing partners of the USAID is based on the official 

USAID annual reports from 2001-2004. 

 

European Union. 

 

The European Union is another large donor to Ukraine. Most of the EU’s financial 

assistance is being given in response to Ukraine’s committeemen to integrate into the Union. In 

the early 1990s, Ukrainian authorities declared their intentions to become a EU member-state 

(Jakubowicz, 2001).  

At the same time, the Ukrainian authorities pledged their support to a democratic press.  

A number of attempts were made by the government to adjust the legislation to the European 

Union standards. However, at a closer look at the revised legislation regarding the regulations of 

the media field in the country, it is clear that the regulations are rather confusing (Jakubowicz, 

2001).  

EU relations with Ukraine are to a large extent based on the Partnership and Co-operation 

Agreement, which entered into force in 1998. Technical assistance has been provided since the 

early 1990s in support of the transition process towards democracy and a market economy, 

through the TACIS program. According to the official EU website, the EU is the largest donor to 

Ukraine; over the last 10 years, total assistance amounted to €1.072 billion from the EC, while 

the member states disbursed around €157 million in the period from 1996 to 1999. This consists 

of technical assistance through TACIS, macro-financial assistance, and humanitarian assistance. 



 20  

The overall amount allocated directly to Ukraine in 2002 was €47 million, and in 2003 it was 

€48 million (see Table 4).  

In 2003 for the media related projects only, TACIS spent €22 million. Since there is not a 

separate program for media development, the money was allocated through the Institutional 

Legal and Administrative project. The media activities addressed the development of the 

journalistic skills within a broader aim to support the independent media in Ukraine. The same 

program addressed the strengthening of the local civil and community-based non-profit 

organizations, including the support to the various media associations and unions, the area which 

has been one of the TACIS priorities since 1999. 

In addition, Ukraine benefited from a number of specific and regional TACIS programs, 

totaling some €126 million that year. The National Indicative Program for the years 2004−06 

foresees €212 million on further assistance (see Table 5). 

With the closure of Chernobyl at the end of 2000 and pending alternative sources coming 

fully on stream, EU assistance in the energy sector has included additional support for Ukrainian 

fuel imports (Fuel Gap program), along with a major contribution to the Chernobyl Shelter Fund 

managed by the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD).  

 It is noteworthy that the EU has not developed a separate budget for media assistance. 

The main areas the EU is providing assistance to are the following: legislative approximation, 

energy and nuclear safety, trade, environmental co-operation, transport integration process, 

science and technology.  

Since the beginning of the 2004, the year of the Ukrainian presidential elections, the EU 

has allocated €1,000,000 through various technical assistance projects to the Central Election 

Committee of Ukraine. The program contained media development elements. Other projects in 



 21  

relation to the 2004 presidential elections were mostly voter-oriented, implemented with the help 

of different media, like 15-minute long videos, posters, audio materials, and various projects on 

training for journalists, as well as for lawyers and local officials.  

Another EU’s program is Erasmus Mundus. The program is aimed at the students who 

want to pursue higher, primarily master’s level courses, in the EU countries. The duration of the 

program is five years (2004−2008) with a planned financial envelope of €230 million for the 

whole period. (See tables 6). 

 

Soros Foundation/International Renaissance Foundation. 

 

The International Renaissance Foundation (IRF) was founded in 1990. IRF is a part of 

the international Soros network. The IRF Mass Media Program has been in force since 1993. It is 

oriented toward the support, establishment and realization of the principle of freedom of speech 

and establishment and development of an independent and professional mass media in Ukraine. 

As a result of the Program, the first ever non-governmental mass media and news agencies have 

appeared in Ukraine during the period 1993–1994. According to Media and Elections Strategy of 

the IRF, the Program supported NGO initiatives on unprejudiced information campaign drives 

on the eve of the parliamentary elections. For the last four years, from 2000 to 2003, the IRF 

supported about 200 media projects by donating $2,805,852, which is on average about 12% of 

the total financial support IRF provided to Ukraine in the areas ranging from education to 

infrastructure development, over the period of time from 2000 to 2003.  

 

 



 22  

Canadian International Development Agency (CIDA). 

 

 CIDA has been active in Ukraine since 1997. CIDA's program in Ukraine provides 

funding to Canadian firms, non-governmental organizations (NGOs) and public institutions on a 

cost-shared basis to undertake projects. Canada's technical cooperation program is a concrete 

demonstration of Canada's commitment to assisting the process of reform and transition in 

Ukraine. Apart from strategic, foreign policy and security interests, Canada's interest in and 

understanding of Ukraine also stems from Canada's large community of Canadians of Ukrainian 

origin. Like some other donor agencies, CIDA does not have a separate budget for media 

assistance. But the organization is active in the field of strengthening the civil society and 

democratic institutions and practices. CIDA has also been involved in a number of projects 

related to the Ukrainian electoral processes. 

 

Other international organizations. Section summary. 

 

 Other significant organizations that support independent media in Ukraine are UN 

agencies, the World Bank, US-based Charles Stewart Mott Foundation, and German Fredrick 

Ebert’s Foundation. The biggest implementers of the media assistance programs are Eurasia 

Foundation – Ukraine, Internews - Ukraine, Freedom House, and Irex-Promedia Ukraine.  

 Most of these organizations, for example, Eurasia Foundation and Freedom House, grew 

into the sustainable and separate entities after having been branches of international 

organizations. Now these organizations themselves apply for grants and at the same time commit 



 23  

other smaller local NGOs to implement the projects. It is common for the donors and for the 

implementers to combine their efforts together for a program to be implemented.  

Many donors do not have a special media-oriented program, but all of those mentioned 

above have spent money towards the development of the free and independent media in Ukraine. 

Most of the media projects have been seen and treated as an integral part of the programs that 

address the strengthening of the democratic institutions or civic society. Another commonality of 

the donors is that they tend to support non-governmental media. However, journalists who work 

at the state-owned media may benefit from the media workshops or trainings as well.    

The analysis of the donor support for the Ukrainian media field shows that the main areas 

that receive much international attention are the support to the independent Internet publications, 

public radio, specialized TV and radio programming aimed at the promotion of the principles of 

democracy, or educating the population on the human rights. Trainings for media professionals 

and technical staff also are available through the grants and technical assistance. As seen from 

the above, when talking about media assistance, it is important to remember that it is treated in 

two ways, as a field demanding assistance and as a medium of promoting the democratization in 

the society. The close relation between the two may explain why donor organizations tend to 

unite civic society and independent media in one program.  

 

 

 

 

 

 



 24  

 

 

 

CHAPTER 2.  

THEORETICAL FRAMEWORK 

Free Media and Democracy. 

Free media should have economic and political independence, access to channels for a 

plurality of voices, and provide a benefit to the audience.  According to the USAID definition, 

free media is independent if it has editorial independence, is independent financially, represents 

different points of view, and serves the public interest (Mughan, 2000). 

For Schmitter and Karl (1991) democracy is alive when the rulers are held accountable 

for their actions in the public realm of citizens, acting indirectly through the competition and 

cooperation of their elected representatives. In democracy, the role of the media, which is an 

integral part of democracy, is to see to it that the rulers are being held accountable.  

The model for development suggested by Everett Rogers (1976) emphasizes the necessity 

of the support of the grassroots movements, and the support to the development process from 

bottom up. In other words development is not something that can come from the outside. It is a 

participatory process of social change within a given society (Rogers, 1976).  

In the earlier development model, suggested also by Rogers (1962), the communication 

paradigm consisted of transmitting the technology necessary for the growth of productivity. In 



 25  

the second model, it consists of stimulating the potential for change within a community (Rogers, 

1976).  

The literature on media development indicates that there are four stages of media reform 

a country should go through to achieve democracy (Rozumilowicz, 2002). The first phase is 

called a pre-transition stage, when the media is freer than before and the government seems to 

be more tolerant towards the criticism. The second stage is called primary transition stage, when 

the culture of censorship is disrupted and the necessary media legislation is adopted.  The third 

stage is called secondary stage. During that period both the officials and journalists take part in 

training to make sense of the new order; journalists receive more training on the development of 

their activities and also develop the networks. The last stage is called mature. At this point all the 

legal issues are resolved, and journalists have enough opportunities to advance their skills 

(Rozumilowicz, 2002).   

Studying the situation in Ukraine, one may come to the conclusion that the country is far 

from the final stage of the democratization, but at the same time it is not on in its first phase 

either. Taking into account the recent disruption of the political censorship, the change of the 

government due to the Orange Revolution, and the journalism training that is offered at present 

and was available to the media professionals before the revolution, one may conclude that the 

current media situation in the country bears the qualities of the two middle stages, i.e., primary 

transition and a secondary stage (Rozumilowicz, 2002).  

The main role of the media during the transition stage is to act as a witness of the change, 

or to publish the changes taking place in the government and in society (Rozumilowicz, 2002).   

Rozumilowicz (1992) sees media independence as the outcome of a process of a media 

reform. She maintains that a media that is free of interference from government, business, or 



 26  

dominant social groups “is better able to maintain and support the competitive and participative 

elements that define the concept of democracy and the related process of democratization.”  

According to Carothers (1999), U.S. aid is seen to be most successful in two 

circumstances. When independent media are threatened by an authoritarian regime, aid can help 

to keep such media in existence (Carothers, 1999). The second successful setting is when 

political and economic reform is adequate aid can help advance the process.  

In the case with Ukraine one may observe the first situation. According to various 

international media reports and domestic Ukrainian polls from the early 1990s to 2004, 

Ukrainian journalists are limited in their work, and practice self-censorship, since it is risky to be 

critical of the government (Razumkov Center, 2002).  

Americans who are involved in training assistance programs often see the U.S. media 

model as the standard (Carothers, 1999). Thus a few core principles are emphasized: the 

importance of nonpartisanship and objectivity, the value of investigative reporting, and the 

preference of privately –rather than publicly – owned media (Carothers, 1999).  

However these are the main features of the U.S. media, and the ones that are most often 

promoted as necessary for a successful media system. The media representatives from the other 

western countries, such as France and Great Britain, may disagree, as these countries have a long 

history of newspaper partisanship.  

One of four components of the "Four Theories of the Press" is a Libertarian mode, 

currently used as a basis in the US. It is a market driven model, where media is privately owned 

and commercially funded. This approach leaves little room for the government control, and the 

idea of freedom is a cornerstone concept, or a ‘natural right’ (Siebert, 1956).  



 27  

The European model of social responsibility is similar in its commitment to freedom, but 

media has moral obligations and is responsible to the society. There are privately owned media, 

and the state supports publicly owned media. The public is seen more as a group of citizens 

rather than consumers.  

The fact – based journalism is promoted both in the US and in the Western Europe, 

although the European model tends to be more interpretative than the American (Smaele, 1999).   

 Some scholars agree that in the Eastern Europe a new media model, a hybrid of both, will 

emerge. The culture of Ukraine may be seen as the product of several cross-cultures: it is nether 

Western European, nor wholly Eastern. It is the place where conflicting ideas clashed with one 

another and the numerous influences were present. Some date back to the Byzantine Empire 

(adoption of Christianity in 988), some to the 13th century Mongol-Tatar occupation, and some to 

the 19th century war of two schools of thought, Westerners and Slavophiles (Smaele, 1999).  

However, the latest developments point to the willingness of the nation to move towards the 

West. 

Meanwhile media assistance and media training are being provided to Ukraine. While 

creating laws is a task of the governmental organizations, the donors focus on building up the 

civil society and have a dramatic impact on building the media in an organized manner. Milkos 

Sukosd argues in his book Reinventing Media (Sukosd, 2003), in which he analyzed the mistakes 

the donors made trying to develop democracy in Kosovo, that “instead of supporting numerical 

pluralism of the media, they should concentrate on its quality and on building professionalism 

among journalists…”.Sukosd argues that the donor organizations tend to be more concerned with 

the media assistance that is easy to measure than with difficult-to-measure, overall quality of 

democracy benchmarks which are visible only years later.  



 28  

Even though no studies have been made to address the journalistic needs of Ukrainian 

media professionals, journalism training is a common act the donors are willing to spend money 

on. A study on the transition in journalism was conducted in the Russian republic of Tatarstan, in 

1998. The study showed the growing importance of the notion of professionalism in Russian 

journalism. Journalists recognize the importance of providing accurate factual information. They 

showed openness to new, often western, ideas and practices and expressed a growing recognition 

of the audience (Davis, 1998).  

 A number of studies conducted amongst journalists in the United States show that 

journalism training is the first necessity for the majority of the practicing journalists. There are 

many ways for the workers in the media field to improve their skills and gain new knowledge. 

One of them is to get journalism training. In addition to the formal training and education at the 

journalism schools there are mid-career training programs for media professionals as well. For 

Ukrainian journalists the way to learn about the western style of reporting there are special 

programs offered by the international organizations since the programs of local schools do not 

focus on the journalism styles in general.  

According to the existing theory there is a direct link between journalism training and the 

performance of the media. In the study Mid Career Training of Journalists: Evaluating its Impact 

on Journalistic Work (Becker, 2004), the effect of the journalism training on what the journalists 

do once they return to work is examined.  

The findings of the Freedom Forum that conducted a survey of the American newspaper 

journalists in 1993 also points out the need of journalists to have an opportunity for continuing 

education.  



 29  

Ramsey (1990) found that journalism training is one of the most important aspects for the 

journalists to be satisfied with their jobs.  

Also the theoretical framework in other fields shows that training positively effects the 

further job performance of the trainees. Yamnil and McLean (1995) offer their explanation of 

why people might want to change their performance after receiving the trainings. They use the 

Holton’s model (1995) that which says there are three factors affecting the transfer of training: 

motivation to transfer, transfer design, and transfer climate.  

 Many scholars come to the same conclusion that the opportunity of journalism training is 

important to the professional journalists (Winter, 1993). Also journalism training is vital for the 

overall journalists' satisfaction with their jobs and serves as a battery charger (Hart, 1990). Many 

journalists name journalism training and continuation of their education as beneficial for their 

professional growth and self realization (Russ-Mohl, 1993).  

 Other US studies examine more narrow questions, i.e., in what fields exactly journalists 

want to study. And in the countries with well-established democracy, the first places are given to 

health care and environmental issues (Ramsey, 1990). The journalists in the developing 

countries, including Ukraine, get the training in basic skills and the issues urgent for the nation in 

particular. For example for Ukraine, apart from the basic skills trainings, the training on covering 

elections, which take place every two years, is very important and is held regularly by different 

organizations.  

 

 

 

 



 30  

Classification of Media Assistance. 

 

At present media assistance is an integral part of western aid for democratic development, 

although is a rather recent phenomenon.  Media assistance as such has roots in the earlier 

decades. However such efforts were limited. In 1990s, particularly with the collapse of the 

Soviet Union, the fall of the Berlin Wall and the opening up of East-central Europe, media 

assistance is now considered vital in the development of democratic societies. Media aid has 

progressed from fairly small projects providing computer equipment and educational visits for 

journalists to long-term, complex programs with multi-million dollar budgets.  

The justification of every media program regardless of the donor, from United Nations to 

the European Union, is the recognition of the vital role the free media plays in a democratic 

society and its importance in the election processes and in holding the authorities accountable. 

These donor governments regard efforts to support democratic governance and assist media as an 

essential part of international development work, along with more traditional efforts to provide 

disaster relief or humanitarian aid.  

Usually there are two ways the donors support media. The first one is indirect support 

through activities such as civic and health communication programs that make use of the mass 

media. The second is the direct support aimed at the media sector. Media sector support includes 

training for media professionals and students, reforming media laws, removing barriers to access, 

strengthening reform efforts, and funding initiatives. Some organizations support media through 

providing legal consultations and defense to the media outlets or individual journalists.  

 Depending on a donor organization and on the moneys available, the media assistance 

can be found either as a separate sector of the organization’s activities, or as a subgroup or as an 



 31  

element of a bigger program. As a rule, media support projects are covered by governance, civil 

society, democratization, or similar sections.  

 The media assistance to Ukraine is supposed to ease the country’s transition process. The 

exposure of the western style media content, broadcasted directly into the country, for instance 

Radio Free Europe, Voice of America, and the BBC World, can also be classified as media 

assistance.  

In this work the definition of the media assistance includes the following.  

o Journalism training and education. This activity is aimed at reporters and editors of print 

and broadcast media outlets. This includes technical training, advanced training for 

investigative journalism, training in specialist subjects such as human rights, 

environment, economics, HIV/Aids, and training in professional media ethics, 

accountability, and professionalism. Also included are assistance to the development of 

new journalism schools, the reform of existing journalism faculties and curriculum, the 

development of press centers, and training offered by local media NGOs. The training 

could be both an on-site one and long-term study programs. 

o Training in marketing, business management, and efforts to ensure financial 

independence. The goal is to help organizations develop into commercially sustainable 

media. This includes: business training, advertising development, management training, 

loan programs, and grants for supplies. 

o Training of the media professionals on election related issues. These are short-term 

projects for the journalists before parliamentary and presidential elections to help ensure 

fair and balanced coverage of the election campaigns.  

o Support to the development of the public service media outlets.  



 32  

o Material assistance. The goal is to help develop the infrastructure required for continued 

media independence. Activities include: assistance to secure continuous technical 

operations (email, Internet, computers, software, cameras, and subscription to the wire 

services, etc).  

o Assistance and advice in building democratic regulatory frameworks for media. The goal 

is to help carry on the necessary social reforms, provide advice and background 

documents for regulatory bodies, offer legal advice and analysis to international 

governmental organizations and media freedom activists, and train lawyers, journalists, 

and judges on relevant legal issues. This includes supporting indigenous advocacy groups 

such as free speech NGOs. Sometimes these projects are part of larger legal reform 

program. 

o Legal defense. This includes support or training for the legal defense of journalists and 

news organizations suffering harassment by government. 

o Support for legal advocacy. The goal is to support media monitoring and watchdog 

groups that monitor press freedom and provide protection for journalists. 

o  Social and cultural development. That helps development of community-based radio and 

journalism. 

o New communications assistance. Included are assistance in developing information 

technology, building new Internet sites, helping ensure unrestrictive regulation, and 

Internet access. Support for the existing and emerging opposition Internet publications 

also is included. 

The literature on democratization suggests that democracy is usually affected by two types of 

factors: domestic and the ones that take place outside the country (Di Palma, 1990). The external 



 33  

factors can be represented by the levels of how democracy is developed in the neigbouring 

countries, as the democracy “does not happen in an international vacuum” (Di Palma, 1990). The 

organized media assistance is directed towards addressing the internal factors. (See Figure 3).  

A brief outline of the media in the Soviet and then independent Ukraine shows how the 

mass media was manipulated by the government to retain its authority over the people, at first 

during communism and then during the pseudo-democracy, which in reality turned out to be a 

regime very close to the authoritarian one. The international community, represented by such 

organizations as USAID, EU, and the Soros Foundation, tries to counteract Ukraine’s 

authoritarian approach to the media by supporting free and independent media through 

journalistic trainings and financing the media outlets.  

The international Donors have spent considerable amounts of money to consolidate 

Ukrainian society through supporting local initiatives. Many of the existing programs do not 

distinguish between the civic society and media. Many of them see these two components as a 

whole.  

Due to the fact that in Ukraine there are election campaigns every two years, presidential 

and parliamentary, there is a pattern of how the media assistance is distributed.  More efforts and 

focus are being made during the election years on journalism training and training of the officials 

who have to work closely with the media. The other years enjoy the programs of a more general 

character such as technical assistance and financing of the ongoing operations.  



 34  

At the same time, the same pattern is present in the field of CSOs activities. CSO is Civil 

Society organization. Although there are legal differences between non-governmental 

organization and CSO, in this study the two terms are interchangeable.   

During the election years the CSOs are running numerous awareness campaigns on the 

election regulation and on the voters’ rights and trainings; and during the off years their activities 

are focused more on implementing the ongoing projects.  

It is noteworthy that the CSOs, when running their awareness campaigns, rely more on 

the media, with the reputation of independent or, in other words and for the most part, the media 

that were supported by the same donor community. The reason why it happens is because the 

state-controlled or government owned media often practice self-censorship and tend to ignore 

coverage of the CSOs movements.  

The necessity of the journalism programs is vital for the development of the media in 

Ukraine. The main reason for that is the lack of proper journalism programs in the school system 

of the country. As a rule the journalism departments are located and often combined with the 

department of Philology/Philosophy. Usually the same instructors and professors who teach 

languages and literature teach also the journalism classes. The professors at the journalism 

schools are as a rule people who never practiced journalism and do not possess journalistic 

background. This is when the journalism training offered by the international donors comes in 

handy. These programs are the only way to get skills in western style journalism to Ukrainian 

journalists.  



 35  

It is important to acknowledge that journalism training alone cannot solve the problem of 

freedom of the press. While the journalism training can give media workers proper skills for their 

trade, truly free media will be able to operate only if it is also financially and ideologically 

independent. That is why the present study addressed the media support that was provided in two 

forms: training and funding.   

 

Research Questions and Hypotheses. 

 

In the light of the previous research, personal journalistic observations and the lack of 

work done assessing the impact of the media assistance and media training on the 

democratization of the press in Ukraine, the following research questions were developed in 

hopes of discovering potential relationships between media assistance and performance of the 

media. 

RQ1: Will journalism training and media assistance impact the style of the reporting of 

a media outlet? 

H1: Journalists of the media outlets that receive media assistance and media assistance 

practice objective reporting. This will be indicated by the relation of biased and 

unbiased information in the media reports after the assistance was provided. 

RQ2:  Will the credibility of the media outlet increase after its journalists receive media 

training?  



 36  

H2:  The credibility of the media outlet increases after it receives media support. This 

will be indicated by the number of times the media outlet was referred to as ‘a 

reliable source of information in Ukraine’ in the special and annual reports of the 

international organizations. And the number of times a publication was cited in 

these reports.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 37  

 

 

 

CHAPTER 3. 

METHODOLOGY.  

 

The Orange revolution occurred only several months ago. The peaceful protests of fall 

2004 brought together millions of people to the center of the Ukraine’s capital, Kyiv. People did 

not leave the city for 17 days, expressing their refusal to tolerate the corruption and manipulation 

of the government.  Only after it became obvious that the protest was big news did the 

unsupported media began covering the movement (Columbia Journalism Review, 2005). Soon, 

almost all the TV channels and other media outlets ‘switched sides’ and gave their airtime and 

space to the opposition. Many journalists of the openly pro-governmental media began protesting 

against their editorial censorship and refused to obey the old rules of making news. Unlike only a 

few days prior to the voting, when the opposition candidate, Victor Yushenko, did not get much 

media attention, now all the news agencies, including all the major international outlets, were 

covering the events of December 2004.  

According to the various reports and news programs, the main driving force behind the 

Orange Revolution was the people’s movements. The NGOs, primary, the youth NGO “PORA” 

(It’s Time), played a significant role in gathering and encouraging people for the protest. PORA 

is similar to the Georgian youth group Kmara (meaning ‘Enough!’), Serbian group Otpor 

(Resistance) and Belarusian Zubr (Bison). Noteworthy, almost all of them have been financed by 

international donors.  



 38  

As to PORA, its financial sources are not disclosed; however, the organization operates 

under the umbrella of the all Ukrainian coalition Freedom of the Choice, which is supported by 

USAID and the Renaissance Foundation.  

Along with supporting the efforts of the local NGOs to create a common network, the 

donors also pay special attention to the Internet projects. Most of the internationally backed-up 

web publications are consistently named among the most popular sources of information in 

Ukraine. Taking a closer look at this phenomenon, one could see the realization of Jurgen 

Habermas’s theory (Durham and Kellner, 2003) on the public sphere, which asserts that the 

public sphere has ideal conditions for discussion if every subject with the competence to speak 

and act is allowed to take part in a discourse, allowed to question any assertion, allowed to 

introduce any assertion and allowed to express his or her attitudes, desires and needs, and if no 

one may be banned from talking or coerced from talking.  

According to Natalya Krasnoboka’s study (2004) on the trends of the online journalism 

in Eastern Europe, this attention towards the online media can be explained by the fact that the 

state has been ‘neglecting’ the Internet and focusing on censoring the traditional media such as 

TV, radio and newspapers (Krasnoboka, 2002). The main reason why Internet publications are 

freer than their traditional peers is because only from 3% to 8% of the population are Internet 

users in Ukraine, according to different reports (World Bank Report, 2003). And the number of 

PC owners is just a little smaller as of 2001. (See chart 3). 

Several International organizations have committed to support that type of activity, thus 

recognizing its power. The Canadian Agency for International development, expressing its belief 

that civil society is related to the issue of press freedom in Ukraine, stated that recently, 

particularly following the September 2000 disappearance of Internet journalist Heorgy 



 39  

Gongadze, who was critical of the President, the population has begun to recognize the power of 

the Internet as a source of more independent information than may be available from the 

Ukrainian press (www.cida.ca).  

The current situation in Ukraine allows almost all the journalists to take part in journalism 

training, as stated by Internews – Ukraine. The training varies from investigative reporting and 

interviewing skills for reporters to the practical consultations for the managers on business 

issues. As a rule, a training session for journalists may last from several hours to a couple of 

days. The organizers of the training may cover most of the expenses of participants, apart from 

accommodation and transport expenses, but depending on a situation, these expenses may also 

be covered. The training can take place on the site of a media company, or the organizers can 

invite the participants to attend a workshop. The information about the training sessions can be 

found on the implementers’ websites, or advertised publicly.  

 As a rule, the international donor organizations, when rendering their assistance, are 

looking into the ownership of the media outlet. Thus it is highly unlikely that a state-owned 

media outlet will benefit from the international assistance. Normally either private media or the 

outlets of the opposition character are being supported. However, the journalists and 

management of the state owned media can freely take part in the sponsored workshops.  

The reviewed literature provides a theoretical framework for a study of the impact of the 

media assistance on the performance of the media outlet.  

 

 

 

 



 40  

Study Design. 

FIRST PART. 

 

One of the ways to analyze the difference between media outlets is to look at their online 

popularity ratings. The existence of special ratings websites in the ex-totalitarian countries is an 

interesting issue. Regardless of the fact that many media keep their owner’s name a secret, the 

online media participate in popularity rating competitions. Moreover the ratings of these media 

are publicly available. That creates a remarkable contrast with Western European media outlets 

where information of their online popularity is hidden (Krasnoboka, 2002). 

The ratings of the Internet news sites from two different companies have been used to 

check the popularity of the media publications that received media assistance and publications 

that did not receive media assistance. 

The ratings of the online publications are noted at two different points in time, with a 

difference of one calendar year. Two Ukrainian business companies that deal with the Internet 

ratings were used for the study. These are the KP publications website, www.bigmir.net, and 

another Ukrainian portal, www.topping.com.ua. The ratings of the news agencies and online 

newspapers were extracted at two different points in time: the data were drawn as of March of 

2005, for the period of January – March 2005, and as of March 2004, for the period of January – 

March 2004. 

These popularity ratings are based on the total number of hits, or number of unique visits. 

The ratings were extracted from the category of ‘news web-sites’, which also include the on-line 

versions of the newspapers and TV-channels.  



 41  

The ratings of the top 15 Internet news sites of 2004 were compared against the ratings of 

2005. Special attention was paid to the Internet news sites that were supported through the media 

assistance programs.  

A way to measure the credibility of a media outlet is to examine whether there are any 

references made to it in the reports of the international media organization. In other words, 

whenever the publication is quoted in the report of the international organization, it should be 

considered a legitimate recognition of its credibility. The main sources for the analysis are the 

annual and special reports by Internews, Reporters Sans Frontieres, USAID, Freedom House, 

and the International Federation of Journalists. Only reports released in 2004 were analyzed.  

 

SECOND PART. 

 

Another part of the analyses is the textual analyses of the news reports of the Internet 

publications that have been supported and of the unsupported publications. Analyzed particularly 

were the news reports about the developments of the Orange Revolution and the actions of the 

opposition before and during the revolution.  

To collect data I downloaded and saved the articles from the eight online publications to 

the hard drive, dividing them into eight groups, one for each publication. Then each story was 

analyzed and information was entered into a table. Eight tables were compiled from the collected 

data. Each one of them included the information on whether the media outlet in question was 

covering opposition during the period from October through November, 2005.  

A two month period was selected for the textual analyses, October-November 2004. This 

exact period was chosen because these two months were the most interesting in terms of the 



 42  

events occurring in the country. This period is significant because it covers the last month of the 

presidential election campaign. Also it covers the month of the mass protests in the nation, or the 

first month of the Orange Revolution. 

 

SAMPLE 

 

Even though the media training is open for all media professionals, the international 

agencies tend to direct their support to journalists and certain publications, that seem to donors 

more promising and with more potential. Because of this style of media assistance, the supported 

publications are different from unsupported both in terms of training and in terms of donor belief 

in their independence from government and viability for. 

The sample used for this study is a convenience sample. Since the international donors 

tend to support the publications that they know and trust, there are only a few publications that 

can be chosen for the study.  

The consequences of the non-random ‘assignment' of Internet sites to the ‘supported’ and 

‘unsupported’  conditions is that we cannot determine if training alone produces any observed 

effect.  

 Four Internet news sites, which were supported by the international organizations, 

Ukrainska Pravda, Korrespondent.net, Obkom.net, and Telekritika, were selected as the news 

sites for the study. These Internet publications are of nation-wide nature and cover the events 

from the whole territory of Ukraine. Also they are the biggest Internet publications to be 

supported by the international community.  



 43  

International Renaissance Foundation, CIDA, USAID and program TACIS, have the 

biggest share of their financial support to media go to the Internet field. Among the directly 

supported Internet projects are the website number one in Ukraine “Ukrainska Pravda” 

(Ukrainian Truth), supported from the funding of the Soros Foundation, Telekritika (Telecritics) 

supported by the Internews-Ukraine, etc.  

Also four unsupported online publications, all nation-wide and most popular were 

selected for the study. These include: Fakty (Facts) at www.facts.kiev.ua, which is an Internet 

version of the biggest Ukrainian newspaper. The second publication is Kievskie Vedomosti 

(Kyiv News), at www.kv.com.ua, which is an Internet version of the second largest newspaper in 

Ukraine. The third is a newspaper Den (Day), its Internet version at www.day.kiev.ua. The 

fourth is an online publication Forum at www.for-ua.com.  None of the unsupported publications 

used in this study belong to the government. Their owners, however, have close business and 

political relations with the government, particularly with the administration of the president.   

 

DESIGN. 

 

The random number of 90 stories out of 202 selected for the textual analyses. These 90 

covered the opposition. All media selected for the study are daily publications. The two-month 

period is comprised of nine weeks. For every week, a day was selected and the stories analyzed. 

All the stories for the day in the nation section were analyzed on two Mondays, two Tuesdays, 

two Wednesdays, two Thursdays and on one Friday, for a  total of nine days out of nine weeks.   

Both the headlines and the text of the stories were analyzed. From these newspapers, 

comments were analyzed concerning the activities of the opposition. The number of times when 



 44  

the opposition was mentioned or given the right to speak in the story, including the headline was 

counted. Of these times, the number of negative characteristics or qualities attributed to the 

opposition was counted as well. The unbalanced stories were analyzed.  

The unbalanced story in this study is considered to be a story written by a journalist, who 

does not quote or cite any sources when making comments about an event or a person. The 

unbalanced story is usually full of subjectivism and lacks facts. There is a difference between a 

critically written story and an unbalanced story. If a journalist writes something negative about 

an event or a politician and while doing so the journalists quotes sources this story is considered 

to be critical. If a journalist writes a story and says something negative about an even or a 

politician and does not refer to any facts and does not quote any sources, in other words when the 

writing of a story is groundless, this story is considered unbalanced and biased.  

The characteristics and qualities of an unbalanced story were counted at the times 

whenever negative wording was used in the story. Wording has words such as 'violent', 

‘manipulating', ‘corrupt’, ‘lie’ and the like. Both the oppositional politicians and public figures 

and oppositional media and NGOs or CBOs were included into the concept of opposition in this 

study. 

The questions used in the textual analyses are the following:  

• Was the opposition mentioned in the headline? 

• Was the opposition mentioned in the story? 

• Was the opposition mentioned in a negative way? 

• Was the opposition given the chance to talk in the story? 

• What are the most common traits of the stories? 

 



 45  

 

 

 

CHAPTER 4. 

FINDINGS. 

 

A total of eight publications were analyzed. Half of them were the media covered by the 

media assistance, and half were unsupported media not covered by the media assistance. A total 

of 72 days of online postings of the news stories was analyzed. The time span of the study was 

October 1 of  2004 through November 30 of 2004.   

Out of 202 stories written on politics during the period of study, 90 covered opposition. I 

analyzed all the articles of the eight selected publications, primarily their nation or political 

sections on each selected day.  

The findings of the study turned out to be striking. Before beginning to analyze the 

articles, I had expected that among the unsupported media, the ratio between balanced and 

unbalanced stories would be at least 80% to 20%. However the ratio turned out to be much 

lower. Out of 35 articles from unsupported media, 20 were unbalanced or 57%. Thus the 

majority of the stories published by the unsupported media were unfair towards the opposition.  

Another striking finding was the way some of the media presented their information. For 

instance three out of four unsupported publications wrote practically the same story on the 

Yushenko poisoning. The three stories used the same structure, same facts and almost the same 

quotes.  



 46  

That fact may prove the existence of the so-called Temniki, the guidelines on what and 

how should be covered in the media that the government sends to the journalists. While the three 

unsupported publications wrote the story about poisoning using the same outline, the fourth 

publication ignored the story completely.  

Other examples of unprofessional and biased writing were the subjectivism of the stories 

and  one-sidedness of the stories.  

 

Findings for RQ1 and H1. 

 

UNSUPPORTED MEDIA.  

The Ukrainian nation-wide newspaper Fakty. It is a privately owned publication. Its 

online version sits in the top twenty Internet sites in Ukraine as of March 2004.  

Finding for Fakty 

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

8 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

4 

Number of unbalanced stories 6 

Total number of stories in the 
political section 

20 

Out of 20 stories in the political section 12 news 
reports covered opposition, 6 of them, or 50% are 

unbalanced. 

 

During the study period, the publication had produced a total of 12 news reports on the 

opposition. Six of the stories, or 50% of the studied articles, spoke about the opposition in a 

negative light.  About 66% of the times, the opposition made it to the publication headlines. 

Mostly the oppositionist candidate Victor Yushenko was at the center of the negative 

characteristics.  



 47  

Such wordings as “(Yushenko) evasive of the truth,” “began the dirty war during the 

election campaign," “Yushenko’s notorious entourage," “(the opposition wants) revolution – 

bloodshed,” “manipulating” were used in the stories.  

 

Kievskie Vedomosti, is another major privately owned newspaper.  
 
Findings for Kievskie Vedomosti.  

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

1 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

6 

Number of unbalanced stories 5 

Total number of stories in the 
political section 

13 

Out of 13 stories in the political section 7 news 
reports covered opposition, 5 of them, or about 

70% are unbalanced. 

 

During the studied period, the publication produced seven stories that deal with the 

opposition. One story, or 15%, had the opposition mentioned in a headline. Five stories, which is 

about 70%, contained negative attributions towards the opposition.  

The wording of the negative qualities included the following: "lies about poisoning," 

“Yushenko is a changeable politician," “PORA, the violent group," "youth extremism," “PORA, 

violence and persecution,” “Yushenko is a populist.”  

The general tone of the newspaper was very sarcastic when it came to the opposition, 

sometimes hysterical, for example, when talking about the NGO ‘PORA’, For example when 

writing a story about PORA youth movement, a journalist kept repeating the words 'violence' and 

'terrorism' and failed to get a comment from any PORA  members. 

 

 

 



 48  

The newspaper Den, also privately owned daily.  

Findings for Den 

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

0 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

5 

Number of unbalanced stories 0 

Total number of stories in the 
political section 

10 

Out of 10 political stories 5 news reports covered 
opposition, no unbalanced stories.  

 
During the studied period, the publication produced five stories related to the opposition. 

None of them were unbalanced, and none of them got a headline that mentioned the opposition. 

It is noteworthy that the publication's coverage of the opposition began after the mass protests 

started. Before that, the publication ignored the opposition.  

 

Forum, privately owned Internet publication, included into the top 15 Internet sites.  

Findings for Forum 

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

9 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

2 

Number of unbalanced stories 9 

Total number of stories in the 
political section 

38 

Out of 38 political news stories 11 news reports 
covered opposition, 9 of them, or about 80% are 

unbalanced. 

 
During the period of the study, a total of 11 news stories that relate to the opposition were 

produced. Nine of them, or about 80%, had the opposition mentioned in the headlines and the 

same amount, nine stories or 80%, contained negative attributes of the opposition.  

The wording included: accusations in "tax evasion," “violent,” “dishonest,” “PORA – 

terrorists”, Yushenko’s campaign is based on lies,” “violent actions and violent revolution,” et 

cetera.   

 



 49  

SUPPORTED MEDIA.  

Obkom.net.ua is a relatively new web publication it was supported in the form of 

provision of finances towards its creation and further assistance at the end of 2001. It is 

noteworthy, that the main participants of the obkom.net.ua projects are journalists who left the 

pro-governmental media outlets because of the political censorship issue.  

Findings on obkom.net.ua. 

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

10 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

10 

Number of unbalanced stories 0 

Total number of stories in the 
political section 

20 

Out of 20 political stories 10 news reports covered 
opposition, none unbalanced. 

 
 During the period of the study, the website produced ten news stories related to the 

opposition. None of the stories were biased about the opposition or about the governmental 

officials. At the same time the stories were not favorable to the opposition but were critical, yet 

not unbalanced.  

 

 Korrespondent.net is a popular website, which is privately owned and is included into the 

top 15 news sites of the Ukrainian Internet. Korrespondent.net received its first big portion of 

media assistance during the parliamentary elections of 2002, and since it is owned by an 

American citizen its staff has been exposed to the various journalism trainings.  

 
Findings on Korrespondent.net 

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

18 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

18 

Number of unbalanced stories 0 

Total number of stories in the 
political section 

53 

Out of 53 political stories, 18 news reports covered 
opposition, none unbalanced. 



 50  

 

A total of 18 news reports were produced during the period of study. This high number 

can be explained by the fact that the publication operates as a wire service and produces reports 

almost 24-hours-a-day. None of the stories about the opposition or about the governmental 

officials are unbalanced. And the coverage of the opposition was even both before and after the 

first tour of the elections. 

 

Telekritika, is another popular website that has been supported by the international 

donors. The website’s staff, just like the website of obkom.net.ua, consists of former pro-

governmental journalists and editors. It was founded in 2001, at the peak of the political scandal 

with Kuchma's attempts to censor media.  

Findings on Telekritika. 

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

12 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

12 

Number of unbalanced stories 0 

Total number of stories in the 
political section 

26 

Out of 26 political stories, 12 news reports covered 
opposition, none unbalanced. 

 

Telekritika produced a total of 12 stories related to the opposition. None were unbalanced. The 

coverage was also even both before and after the first tour of the elections.  

 

Ukrainska Pravda is the most publicized Internet site. The increase in its popularity 

began in 1999, right after the disappearance of Gongadze, the site's chief editor. Ukrainska 

Pravda has been a regular recipient of media assistance.   

 



 51  

Findings on Ukrainska Pravda. 

Number of times opposition 
mentioned in the headlines 

15 

Number of times opposition 
mentioned in the story 

15 

Number of unbalanced stories 0 

Total number of stories in the 
political section 

22 

Out of 22 political stories, 15 news reports covered 
opposition, none unbalanced. 

 

Ukrainska Pravda produced 15 stories, none unbalanced. This website is unlike the other three 

examined in this study and has a more interpretative way of telling the news. And even though 

among these 15 selected stories none of them contained negative comments about the opposition, 

the governmental officials do get presented in the negative light from time to time.   

 

Findings for RQ2 and H2. 

POPULARITY.  

According to the both ratings, Ukrainska Pravda, the outlet that Gongadze started in 

1999, has located on the top of the rating. According to the rating information, the online media 

outlets share the first top places with the well-known and popular TV –Channels.  

Three out of four selected news web sites were rated among the top 15 sites in 2005 and 

all four were present on the 2004 ratings. (See the ratings below.) 

 

RATING OF THE NEWS WEB SITES ON MARCH, 2005/MARCH 2004. 

www.topping.com.ua      www.topping.com.ua  
   
Rating in March 2005      Rating in March 2004 
 

1 Ukrainska Pravda 

2 Obozrevatel 
3 Podrobnosti 
4 Forum 

1. Podrobnosti  
2. Ukrainska Pravda 

3. ICTV 
4. Zerkalo Nedeli 



 52  

5 5 Kanal 
6 ProUa,  
7 Avtocenter 
8 Mignews.com.ua 
9 Obkom.net 

10 From Ua 
11 Natali 
12 Vysoky Zamok 
13 Unian 
14 Gala net 
15 Forum Regeoniv 

 

5. Novy Kanal 
6. Glavred  
7. ProUA.com 
8. 5 Kanal 
9. Ukraine criminal 
10. Mignews.com.ua 
11. From UA 
12. Telekritika 

13. Fakty 
14. Pravda Ru 
15. Obkom.net 

 
 

The news sites under study are highlighted in bold.  As we can see from the ratings 

above, Ukrainska Pravda sits on the high position in both ratings. According to the 

www.topping.com.ua rating, the site Korrespondent.net is not listed in the top 15, its rating is 

absent from the rating listing completely, due to the specific character of the relationships 

between the two rating companies. Obkom.net is amongst the first positions, which is on average 

about 8 points below the last year index. The fourth news agency, Telekritika, unlike last year 

disappeared from its top 15 position. It is below 30th position on both of the rating systems.  

RATING OF THE NEWS WEB SITES ON MARCH, 2004. 

www.topping.com.ua      www.bigmir.net 
 
Rating in March 2005     Rating in March 2004 
 

1    Utro Ru 
2 Pravda Ru 
3 Ukrainska Pravda 

4 Mignews.com.ua 
5 Korrespondent.net 

6 Forum 
7 Podrobnosti 
8 Regions Ru 
9 Vlasti.net 
10 Proua.com 
11 Zerkalo Nedeli 
12 Obkom.net 

1. Ukrainska Pravda 

2. Korrespondent.net 

3. Podrobnosti 
4. Novy Kanal 
5. ProUA.com 
6. 5 Kanal 
7. Zerkalo Nedeli 
8. Pravda Ru 
9. Mignews.com.ua 
10. ProUa.com 
11. Utro.ru 
12. UNIAN 



 53  

13 From-UA.com 
14 Censor.net 
15 Ukraine criminal 

13. Telekritika 

14. Obkom.net 

15. ICTV 
 

 

As shown above, the site of Ukrainska Pravda held its first positions in the rating from 

2004. Korrespondent.net is listed in one rating, www.bigmir.net, as number two. Obkom.net, was 

rated as number 15 and 14 2004, as opposed to nine and 12 in 2005. Telekritika was still present 

in the top 15 positions in both ratings in 2004.  

It is noteworthy that for both years out of 15 top news sites, half of them belong to the 

different online news groups, whereas the other half is constituted from the sites of the TV 

channels and online versions of the newspapers. According to Krasnoboka study “Real 

Journalism Goes Underground,” this situation is quite usual for the former USSR, as the Internet 

is not controlled by the government as is the traditional media. 

As we can see from the ratings, the Internet media outlets that are supported by the 

international assistance are holding the top positions in both ratings. The difference between the 

four selected outlets is that Ukrainska Pravda and Korrespondent.net have been founded as 

privately-owned sites, while the other two, Obkom.net and Telekritika, were started from the 

beginning with help of Internews-Ukraine efforts.  

On the example with the site of Obom.net one could see the dynamic growth of the 

popularity. The reporters of the site were taking part in a number of Internews journalism 

trainings, such as investigative journalism, business journalism and other more generic subjects.   

Telekritika was launched by Internews Ukraine with the main goal to cover the news on 

the freedom of expression and follow on the developments in the legislation related to media. 

Practically the site has the journalists themselves as an audience. The narrow specification of the 



 54  

site may cause its lower rating in 2005 than in 2004. It is noteworthy that in 2004, the year of the 

presidential elections, the issue of political censorship and freedom of expression was one of the 

main heatedly debated issues.  

The popularity of the Ukrainska Pravda may also be explained by the level of 

professionalism of its staff. This outlet has been a constant recipient of the financial support from 

the International Renaissance Foundation, since 2001. And the journalists of the site not only 

participated in the journalism trainings but also gave a number of seminars to other Ukrainian 

journalists. Ukrainska Pravda was one of the first Internet publications in the country. The death 

of its editor, Gongadze, and the political scandal that followed it, turned public attention to the 

site of Ukrainska Pravda and to the Internet in General.  

Korrespondent.net is a news site started by a U.S. citizen in 2000. Through the European 

Union TACIS program, Korrespondent.net arranged several journalism training sessions both for 

its staff and for other Ukrainian journalists. The main projects were conducted during the 

election years in 2002 and 2004.  

The Internet publications have more possibilities to work objectively, as the government 

pressure does not cover the Internet field. The first attempts of control over the World Wide Web 

were proposed in the form of a bill to the parliament, but it never got enforced.  

It is possible to suggest that during the period from the time when the first Internet 

publication was started in Ukraine up to the Orange Revolution, the online media was trying to 

fulfill the task of democratization, which is historically the role of the traditional media. 

 

 

 



 55  

INERNATIONAL REPORTS. 

Out of eight online publications, four are mentioned in the International reports. These 

are the four media outlets that received the media assistance.  

Two of them, Korrepondent.net and Ukrainska Pravda, are present in the Freedom 

House Nations in Transit Report of 2004, where both are referred to as the ‘most influential 

political media.  

Also all four media, Korrespondent.net, Ukrainska Pravda, Obkom.net.ua, and 

Telekritika, were quoted in the Internews Media Environment reports of 2003 and 2004. 

However, these four media under study are not the only ones that were cited in the reports. Other 

Ukrainian publications such as Silski Visti, Vysoky Zamok and others also were quoted.  

 

General table of the findings.  

 Unsupported 

media 
Supported Media Total 

Number of stories in 

political sections of 

the publications 

 

81  121 202 

Number of Stories 

which cover 

opposition 

 

35 of 81 
(43.2%) 

55 of 121  
(45.5%) 

90 
( 44.6%) 

Number of 

unbalanced stories 

20 of 35 
(57%) 

0 
20 of 90 
(22%) 

Number of times 

cited in the reports 

of the international 

organizations 

0 of 4 4 of 4 4 

Included into top 15 

websites (in two 

Internet rating 

systems) 

1 of 4 4 of 4 5 

 



 56  

A total of 202 stories were published in the eight publications. The major part of the 

stories were written by the supported media, partly because these news websites operate like 

news agencies, releasing several stories a day. While the online versions of the newspapers add 

stories to what was already on paper quite seldom. The number of the stories on opposition from 

unsupported media and supported is 43.2% and 45.5% respectively. Out of 202 stories, 90 

articles covered opposition. Of them the major part, or 57 percent were unbalanced, whereas zero 

unbalanced stories were observed in the supported media.  

None of the four unsupported publications was cited in the reports of the international 

organizations. And all four supported publications were cited in such reports.  

According to the two Internet rating systems, only one unsupported publication is included into 

the top 15 Internet rating. And all four supported were in the top 15.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 57  

 
 
 

CHAPTER 5. 
 

DISCUSSION. 
 

Media training has an effect on the performance of the media publications under certain 

circumstances. The Study showed that the supported media produce more professional, western-

style reporting. And due to the media assistance they can afford to be editorially independent. 

The unsupported media suffers from two shortcomings: its unprofessionally written stories, 

which are usually skewed to the side of the government and filled with bias. The second is their 

editorial dependence and inability to resist censorship.  

 It should be acknowledged that the free media is possible when both the media workers 

are adequately trained and when the ownership of the media outlet allows for free expression. In 

case of Ukraine, most of the media is under the governmental control. That is why it is important 

to note that the media assistance is provided in two ways: training for the professional work, and 

funding for the general operations of the publications.  

The purpose of this study was to explore the relationship between media assistance to the 

press and the performance of the media outlets that have been supported. For that purpose, four 

unsupported online publications and four online publications that have been covered by the 

media assistance were analyzed. The four unsupported publications are not owned by the 

government, but the editorial policy of these publications in under the control of the government, 

due to the close business and political ties between the owners of the publication and the 

presidential administrations.  

 Obkom.net has been supported by several organizations, including, Internews – Ukraine, 

Soros Foundation, Foundation for Democracy Endowment.  



 58  

Korrespondent.net received financial support from European Union, through its TACIS program.  

Ukrainska Pravda has been a constant recipient of the funding from Soros Foundation, i.e. 

Renaissance Foundation. And Telekritika is a project that was started due to the financial help 

from Internews-Ukraine.  

 As was mentioned in Chapter 4, such variables as the publication performance, credibility 

and popularity were affected by the media assistance.  

Below are the generalizations of the findings for research question and hypothesis 

number 1.  

The tone of the unsupported news stories is quite ironic and sarcastic when it comes to 

the opposition actions. As the analyses showed, the stories lack objectivity and are filled with 

subjectivity, such as “Unfortunately for...,” “Obviously that...," “Useless actions of the 

opposition,” “personally speaking,” et cetera. In other words, the writer does not make a 

distinction between her or his own opinion from the facts and from the opinion of those 

interviewed. Also the copy of the unsupported media contains many expletives, such as “in 

principle,” “sort of,” and others. This reinforces the effect of subjectivity. Also, the unsupported 

media does not give both sides the right to express their views. Three out of four publications 

covered the opposition with bias, whereas the fourth publication, Den, had a tendency to ignore 

the opposition entirely. Den began covering the news on opposition when the mass protests in 

Kyiv and across country gained high visibility, both locally and internationally. This proves the 

concept that the unsupported media, being under the control of the government, could not 

practice fair journalism, unless they can afford to be editorially independent. In that sense the 

supported media are more fortunate, as they get the financial support from the donors as well as 

training programs.  



 59  

Unlike the unsupported journalists, the ones from the supported media do not usually 

allow for the subjectivity and expletives in their stories. For example, none of their stories are 

unbalanced toward both the government and the opposition. However, they can be critical of 

both. And they tend to provide the opportunity to talk to both sides, and thus their work appears 

more professional.  

The stories from supported media are balanced, and they do not confuse the writer’s 

opinion with the facts. In other words the content analyses of the stories from the supported 

media showed that their style is very close to the western style of reporting, or to what is usually 

taught at the training sessions.  

 
The research question and hypothesis number 2.  

None of the selected stories from the unsupported media appear in either quotes or 

references in the reports of the international organizations. On the contrary all four of the 

supported media have been quoted in the Internews-Ukraine report on media environment, and 

two of them were named amongst the most influential political media in Ukraine.  

 These findings suggest that on the current stage of the development of the Ukrainian 

society, media assistance and media training, for the Internet publications in particular, are 

important for their professional performance.  The assistance allows for the very existence of the 

online media due to its financial support, and therefore allows for almost the only form of 

professional journalism to prosper in Ukraine.  

The problem with this type of media support is that, because of the very small number of 

Internet users, this type of journalism is not accessible to the rest of the population. And because 

of the censorship that existed while Kuchma was Ukrainian president, the unsupported media, 

even when trained by the international organizations, could not practice fair principles of 



 60  

journalism. The journalists who did not want to stay in the pro-governmental media outlets left 

their publications to start their own, independent media. Since the Internet was not censored by 

the government as much as the traditional newspapers were, these new independent publications 

usually were launched online.  

Limitations of the study and future research.  

The author of this research was the only coder in the analyses. This is due to the financial 

restrains of the researcher. The study also could benefit from the personal interviews with the 

editors of the eight selected media to cover the issues of political censorship and objective 

journalism. The questions of the editors could include the questions about their own perceptions 

on the impact of the media training and media assistance in general.  

As was mentioned before, there have been no studies made to assess the needs of the 

media professionals in Ukraine. The media situation in Ukraine is rather complex. However, the 

main areas of media assistance are the election-related training sessions, caused by the frequency 

of the election campaigns that occur two times a year. The other most common form of media 

assistance is the provision of finances.   

The lack of professionally gathered information on what the Ukrainian journalists need to 

better their field does not improve the media situation to its full capacity.  

 

 

 

 

 

 



 61  

BIBLIOGRAPHY. 
 

BBC news. Chernobyl, the World’s Worst Nuclear Disaster. www.bbc.co.uk.  
 
Becker L., Vlad T., Mace N., Apperson M.. (2004). Midcareer Training of Journalists: 

Evaluating its Impact on Journalistic Work. Paper presented to the Professional Education 
Section of the International Association for Media and Communication Research. Brazil.   

 
Becker L., Vlad. T., Nusser N. (2004). An Evaluation of Press Freedom Indicators. Paper 

presented to the Political Communication Research Section of the International Association for 
Media and Communication Research, Brazil.  

 
Becker L., Vlad T., Nusser N., (2004) Media Freedom: Conceptualizing and Operating 

the outcome of Media Democratization. Paper presented to the Political Communication 
Research Section of the International Association for Media and Communication Research. 
Brazil.  

Сarothers, T. (1999) Aiding Democracy Abroad: the Learning Curve. Washington D.C. 
The Carnegie Endowment for International Peace. 

 
Council of Europe. “Honouring of obligations and commitments by Ukraine”, Report by 

the Committee on honouring of obligations and commitments by member states of the Council of 
Europe, Doc. 9030, April 9, 2001, available from www.coe.int 

 
Columbia Encyclopedia. Sixth edition. 2001-2005. www.Bartleby.com 
 
Columbia Journalism Review. March/April. 2005. 14.  
 
Committee to Protect Journalists. Coutnry Report, Worst Enemies of the Press Report. 

www.cpj.org 
 
Davis, H. 1998. Philip Hammond and Lilia Nizamova.  Changing Identities and Practices 

in Post Soviet Journalism. The case of Tatarstan. European Journal of Communication.       
13(1). 77-97.  

 
Downing, J. (1994) Political Change in Eastern Europe and Conceptual Approaches to 

Media Communication: A critique. Electronic Journal of Communication. 4(1). 
 
Jakubowicz, K. (2002). Media in Transition: the Case of Poland. Media Reform: 

Democratizing the Media, democratizing the State. Eds. Monroe E. Price, Beata Rozumilowicz 
and Stefan G. Verhulst. London: Routledge.  

 
FIEJ, 1996. International Federation of Newspaper Publishers. World Press Trends. 1996. 

Paris. FIEJ.  
 
Freedom House annual reports. www.freedomhouse.org. 
 



 62  

Freedom Furom. Survey of American Journalists, 1993. www.freedomforum.org 
 
Jakubowicz, K. (2004). Ideas in our Heads. Introduction of PSB as Part of Media System 

Change in Central and Eastern Europe. European Journal of Communication. 19(1), 53-74.  
 
Krasnoboka, N. (2002). Real Journalism Goes Underground: the Internet Underground. 

The Phenomenon of Online Media in the Former Soviet Union Republics. The International 
Journal for Communication Studies. 64(5), 479-499. 

 
Kyiv Post, Ukraine's English language newspaper. www.kpnews.com 
 
Duhramm, M and Kellner, D. Media and Cultural Studies Key Works. 2004. Blackwell 

Publishing. 
 
Morrison, J. (1994). Professional Media Training in the CIS and Russian Far East. 

Journalism Educator. Spring, 97-101. 

McNair, B. (2000): Power, profit, corruption and lies. The Russian media in the 1990s, in Curran, 
J. and Park, Myung–Jin (eds.) De–Westernising media studies, London and New York: Routledge. 

Mughan, A. and Gunther R. 2000. Democracy and the Media. A Comparative 
Perspective. University of Cambridge Press. UK. 2000.  

 
McConnell P., Becker L. (2002). The Role of the Media in Democratization. Paper 

presented to the Political Communication Section of the International Association for Media and 
Communication Research at the Barcelona Conference.  

 
Obermayer, H. (2000). Russia’s Dysfunctional Media Culture. Policy Review, Aug/Sept 

volume, 49-61.  

 

Di Palma, G. (1990): To craft democracies. An Essay on Transitions, Berkeley, UCB Press 

 

Rozumilowicz, B. (2002): Democratic change: A theoretical perspective, in Price, M. E. & 
Rozumilowicz, B. & Verhulst, S. G. (eds.) (2002): Media reform. Democratizing the media, 
democratizing the state, Routledge, 2002, pp. 9–26 

 
Russ-Mohl, 1993.  Securing quality: European and American Perspectives of Continuing 

educating in Journalism. 8-20. Berlin, Freie Universitat Berlin. 
 
Ramsey, D. 1990. Educating professional Journalists: Their wants and needs. Newspaper 

Research Journal, 11(4), 72-79. 
 
Razumkov Center. Ukrainian Center for Economic and Political Studies named after 

Razumkov. http://www.uceps.org 
 



 63  

Smaele, H. (1999). The Applicability of Western Media Models on the Russian Media 
System. European Journal of Communication, 14(2), 173-189.   

 
Siebert, F. (1956). Four Theories of the Press: The Authoritarian, Litertarian, Social 

Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do. Illini 
Books Edition, 1963.  

 
Steinsdorff, S. 1994. Russland auf dem Weg zur meinungsfreiheit. Die Pluralisierung der 

russischen Presse zwischen 1985 und 1993. Munster and Hamburg. LIT Verlag.  
 
Sukosd, M and Bajomi-Lazar, P. Reinventing Media. Media Policy Reform in East-

Central Europe. 2003. CEU Press.  
 
Szilágyi S, 2004. Media democratisation in post-communist Europe 

Case studies of Hungary, Ukraine and Kosovo 
 
Trepper, H. 1996. Die Massenmedien und ihre neuen Existenzbedingungen. Russland: 

Fragmente einer postsowjetischen Kultur. Bremen: Edition Temmen. 
 
Winter, W. 1993. A View Across the Atlantic – Programs in the USA. Securing quality: 

European and American Perspectives of Continuing educating in Journalism, 149-166. Berlin, 
Freie Universitat Berlin. 

 
Zassoursky, I. 2004. Media and Power in Post-Soviet Russia. Armonk, NY: ME Sharpe.  
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 64  

TABLE 1 

 

Nations in Transit 2004  
UKRAINE

 

 
NIT Ratings  1997 1998 1999 2001 2002 2003  2004  

Electoral Process  3.25  3.50  3.50  4.00  4.50 4.00  4.25  

Civil Society  4.00  4.25  4.00  3.75  3.75 3.50  3.75  

Independent Media  4.50  4.75  5.00  5.25  5.50 5.50  5.50  

Governance  4.50  4.75  4.75  4.75  5.00 5.00  5.25  

Constitutional, Legislative, and Judicial Framework 3.75  4.00  4.50  4.50  4.75 4.50  4.75  

Corruption  NA  NA  6.00  6.00  6.00 5.75  5.75  

 
Nations in Transit Report prepared by Freedom House (2004).  

 

 

 

 

 

TABLE 2 
 

A Fifteen Year Timeline (Political Rights, Civil Liberties, Status).   

 

1991 

 

1992 

 

1993 

 

1994 

 

1995 

 

1996 

 

1997 

 

1998 

 

1999 

 

2000 

 

2001 

 

2002 

 

2003 

 

2004 

3,3 

PF 

3,3 

PF 

4,4 

PF 

3,4 

PF 

3,4 

PF 

3,4 

PF 

3,4 

PF 

3,4 

PF 

3,4 

PF 

4,4 

PF 

4,4 

PF 

4,4 

PF 

4,4 

PF 

4,3 

PF 

PF – partly free.  
 

Compiled from the Freedom House reports.  

 

 

 

 

 

TABLE 3 

Freedom in the world in 2004.  

 Political rights Civil liberties Status 

Ukraine 4 3 � Partly Free 

 
Reported by Freedom House (2004).  



 65  

CHART 1  

Ukraine's Press freedom - in relation to the average 

of Eastern European societies, and the European 

Union

0

10

20

30

40

50

60

70

1 2 3 4 5 6 7 8 9

Time line (1994-2002)

F
re

ed
o
m

 H
o
u
se

 

ra
n
k
in

g

Ukraine

European Union

EE societies

 
 

Ukraine’s press freedom, documented by Freedom House.  

*EE – Countries of Eastern Europe 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 66  

CHART 2 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Correlation  betw een corruption  and m edia freedom
(Based on the Corruption Perceptions Index by T ransparency International, 

and the Press F reedom  index by Freedom  H ouse) 

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

U
zb

ek
is

ta
n

B
el

ar
us

A
ze

rb
ai

ja
n

K
az

ak
hs

ta
n

U
kr

ai
ne

R
us

si
a

M
ol

do
va

Tur
ke

y
G

eo
rg

ia
A

lb
an

ia
R

om
an

ia
C

ro
at

ia
G

re
ec

e
B

ul
ga

ria

Ita
ly

C
ze

ch
 R

ep
ub

lic
A

us
tri

a
H

un
ga

ry
Sl

ov
ak

ia
Sl

ov
en

ia
Lat

vi
a

Lith
ua

ni
a

Po
la

nd
Est

on
ia

U
ni

te
d 

K
in

gd
om

Fr
an

ce
Sp

ai
n

Ir
el

an
d

Po
rtu

ga
l

G
er

m
an

y
N

et
he

rla
nd

s
Lux

em
bo

ur
g

Fi
nl

an
d

B
el

gi
um

N
or

w
ay

D
en

m
ar

k
Sw

itz
er

la
nd

Corrup tion  indice Press freedom  ind ice



 67  

 
FIGURE 1 

 

 

The mechanism of how the donor support is distributed.  
 

 
 
 
 
Based on the study by Monroe E. Price, Bethany Davis Noll, Daniel De Luce. The Program in 

Comparative Media, University of Oxford 2002.  

 
 



 68  

 
 
 

FIGURE 2 

 

 

The mechanism of how the USAID media assistance is distributed in Ukraine. 
 
 

 
 
 

United States International Development Agency 

• Eurasia Foundation – Ukraine 

• Irex-Promedia Ukraine 

• The Institute for Sustainable Communities (ISC) 

• Center for Ukrainian Reform Education 

• U.S.-Ukraine Foundation 

• The American Bar Association’s Central & Eastern 
Europe Law Initiative (ABA/CEELI) 

• Indiana University 

• The National Democratic Institute (NDI) 

• The International Republican Institute (IRI) 

• Internews Ukraine 

• Development Associates Inc. 

Local and community-based 

organizations 

Media / Journalists 

Population 



 69  

 
 

 

TABLE 4 

 

 

 
 

Source: EU Country Strategy Program for 2002-2006.   

 

TABLE 5 

 

 
 
Source: EU Country Strategy Program for 2002-2006.   

 
 
 



 70  

 
 

TABLE 6 

 

 

 
 

Source: EU Country Strategy Program for 2002-2006.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 71  

 

 

 
 

Figure 3. 

 
Map of the freedom according to the Freedom House ranking.  
 
 

 
 
 

 
 
Data from the Freedom House 2004 index.  

 

 

 

 

 

 

 

Free Partly free Not free 



 72  

 

 

Chart 3. 

 

 
 
Source: World Bank Report of 2002 on Ukraine. 


